Kırklareli İstasyon Binası
İstasyon Mahallesi, Merkez
ENV. NO: 39-01-799
Genel Bilgiler
Yapı Adı
Kırklareli İstasyon Binası
Envanter No
39-01-799
Yapı Türü
Yapım Tarihi
Yaptıran
Yapan
Vakfiye
Kitabe
Mimari Çağı
Genel Tanım
Döneminin özelliklerini yansıtan, dikdörtgen planlı, uzun kenarı demiryolu hattına paralel olarak inşa edilen yapı, bodrum, zemin ve birinci kat olmak üzere üç kattan oluşmaktadır.
Konum
İlçe
Merkez
Mahalle Köy
İstasyon Mahallesi
Belde
Mevki
İstasyon
Sokak
Waldorf Caddesi
Ada
699 (684)
Pafta
21L-III-a
Parsel
4
Yüzölçümü
28230
Nitelik
Devlet Demiryolları Arsası
Harita No
Yapı Özellikleri
Kat Adedi
3
Malzeme
Tuğla
Yapım Tekniği
Yığma
Elektrik
Var
Isıtma
Yok
Kanalizasyon
Var
Ayrıntılı Tanım
Gar simetrik bir planlama anlayışıyla inşa edilmiştir. Giriş holü dışarıya doğru taşırılarak ana
kütleden ayrılmış böylece cepheye hareket kazandırılırken giriş holünün yolcular tarafından
daha rahat algılanması da sağlanmıştır. Yapı ana kütlesinin üzeri beşik çatı ile örtülmüş,
çatının dar kenarları tepe mahyasına yakın bir hizada kırılarak yarım kırma çatı düzeni
oluşturulmuştur. Ana kütlenin üzerini örten bu çatıya dik bir şekilde saplanan giriş holünün
beşik çatısı ile yarım kırma–haçvari çatı şekli elde edilmiştir. Bu çatı şekliyle giriş holü daha
fazla belirginleştirilmiştir. Giriş holünün üst kısmındaki üçgen alınlıklar ve saçak silmeleri,
pencerelerin ve kapıların etrafındaki silmeler, balkon kapılarının ve yan cephelerdeki dar
pencerelerin üst kısımları hizasındaki yatay kornişler ile Neo-klasik üslup vurgulanmıştır.
Zemin kattaki pencere ve kapı açıklıkları ile I. kat balkon kapılarının tepe noktalarında işlenen
kilit taşı görünümlü bezemeler ile bu açıklıklara basık kemer etkisi verilmek istenmiştir.
Taşıyıcısı ahşap olan çatı, asma–oturtma sistemlerin birlikte kullanıldığı makaslara
taşıtılmaktadır. Çatı arasının havalandırılması ve aydınlatılması için her iki yan cephede birer
pencere açılmıştır. Bina tuğla malzemeden kâgir yığma olarak inşa edilmiş, bodrum kat tavan
döşemesi volta döşeme olarak, zemin ve birinci kat tavan döşemeleri de ahşap kirişlerle
oluşturulmuştur. Yapının bölücü duvarları da ahşap konstrüksiyon ile inşa edilmiş, ahşap
eleman kullanılan duvar ve tavan kısımlarında bağdadi sıva uygulanmıştır.
kütleden ayrılmış böylece cepheye hareket kazandırılırken giriş holünün yolcular tarafından
daha rahat algılanması da sağlanmıştır. Yapı ana kütlesinin üzeri beşik çatı ile örtülmüş,
çatının dar kenarları tepe mahyasına yakın bir hizada kırılarak yarım kırma çatı düzeni
oluşturulmuştur. Ana kütlenin üzerini örten bu çatıya dik bir şekilde saplanan giriş holünün
beşik çatısı ile yarım kırma–haçvari çatı şekli elde edilmiştir. Bu çatı şekliyle giriş holü daha
fazla belirginleştirilmiştir. Giriş holünün üst kısmındaki üçgen alınlıklar ve saçak silmeleri,
pencerelerin ve kapıların etrafındaki silmeler, balkon kapılarının ve yan cephelerdeki dar
pencerelerin üst kısımları hizasındaki yatay kornişler ile Neo-klasik üslup vurgulanmıştır.
Zemin kattaki pencere ve kapı açıklıkları ile I. kat balkon kapılarının tepe noktalarında işlenen
kilit taşı görünümlü bezemeler ile bu açıklıklara basık kemer etkisi verilmek istenmiştir.
Taşıyıcısı ahşap olan çatı, asma–oturtma sistemlerin birlikte kullanıldığı makaslara
taşıtılmaktadır. Çatı arasının havalandırılması ve aydınlatılması için her iki yan cephede birer
pencere açılmıştır. Bina tuğla malzemeden kâgir yığma olarak inşa edilmiş, bodrum kat tavan
döşemesi volta döşeme olarak, zemin ve birinci kat tavan döşemeleri de ahşap kirişlerle
oluşturulmuştur. Yapının bölücü duvarları da ahşap konstrüksiyon ile inşa edilmiş, ahşap
eleman kullanılan duvar ve tavan kısımlarında bağdadi sıva uygulanmıştır.
Bugünkü Durumu
Koruma Durumu
Orta
Taşıyıcı Durumu
Orta
Dış Yapı
Orta
Üst Yapı
Orta
İç Yapı
Orta
Süsleme
Yok
Rutubet
İzi Var
Özgün Kullanım
İstasyon Binası
Bugünkü Kullanım
Kullanılmıyor
Önerilen Kullanım
İstasyon Binası
Sahibi
T.C.Devlet Demir Yolları
Koruma Derecesi
Anıtsal
1
Çevresel
0
Aykırı
0
Sorumlu Kuruluş
T.C.Devlet Demir Yolları
Yapılan Onarımlar
Gözlemler
Günümüzde kullanılmayan yapı bakımsız bir haldedir.
Ekler
Fotoğraf
Rölöve Projesi
Rapor
Restorasyon
Harita
Kroki
Kitabe Sayısı
Vakfiye Sayısı
0
Diğer
Kontrol Eden
Kurul Onayı No
20.04.1990-646
Kurul Açıklama
Revizyon
Kurul Kararları
20.04.1990-646
Yayın Dizini
Yıldız, A., (2013). Kırklareli – Babaeski Gar Binalarının Mimari ve
Yapısal Analizi.
Yapısal Analizi.
Hazırlayanlar
Bu web sitesi Trakya Kalkınma Ajansının TR/21/13/SOS/O008 no'lu proje desteğiyle hazırlanmıştır.
Envanter Arama Paneli